Specialtrix

På begäran kommer här en pedagogiskt??? redogörelse för hur vi tränar markering av te. Inte vilket te som helst utan världens godaste, helt vanligt Earl Grey.

Till att börja med är det lättast om hunden är inklickad. Hmm… ja hunden ja men jag?, Någorlunda i alla fall så då kör vi:

Man tager ett antal likadana burkar och en tepåse.

Jag började med en vanlig honungsburk och en EG tepåse i den. Klick klick när han luktade i burken. Det är viktigt att man belönar strax ovanför burken, belöningen ska komma från källan.

När hunden fattar att tepåselukten ger belöning så kan man plocka fram nästa burk med en annan sorts te i. Sedan är det bara att klicka på vid markering av rätt påse.

Det är väldigt bra om hunden får inta en lugn position, förslagsvis sittande medan man blandar om burkarna eller lägger till fler burkar med nya lukter i. När man sedan kommenderar är det fritt fram. Jag frågar bara ”var är den?”

För att kolla om Deco ägnade sig åt markering av själva burken så flyttade jag om påsarna i burkarna lite. Det ”får” man säkert inte men det skiter jag i, vi gör det bara på skoj. Det visade sig att det nog var burken han markerade (den var lite, lite mindre än de övriga och det hade han kanske upptäckt) så då blev det så klart lite svårt 🙂 Bra! Han löste det rätt snabbt när det inte blev utdelning på, i hans ögon rätt, burk men med fel te i.

Kruxet är så klart att få honom att fatta att det är Earl Grey som ger utdelning och inte Lemon 😉

En annan grej som kan vara bra är att själv hålla noga reda på var rätt påse ligger och inte klicka…. *bankar mig själv i huvudet*

Som markering vill jag att han stelnar till över rätt burk och står kvar tills jag klickar. Vi har lite kvar att öva på…

*

Bönan har eventuellt börjat fatta. Han är inte helt säker på att vi inte tränar platsliggning med huvudet i backen…. men det kommer väl 🙂

För övrigt leker vi mest med pinnar

och undviker i det längsta att julstöka. Classe kom hem tidigt från jobbet i dag med en begynnande förkylning (hoppas han slipper halsfluss) och ungarna är också lite sjuka i halsen och näsan. Strunt samma, det lär bli jul i alla fall 🙂

2 kommentarer på “Specialtrix

  1. De va mycket pedagogiskt och bra, tack Helén! Jag ska genast införskaffa mig lite burkar och testa detta. Alltid bra att ha lite lugna inomhusaktiviter att ta till. Ha de fint och se till att hålla er friska nu.

Lämna en kommentar